Hasík - Výchova dětí v PO


Z naší činnosti - 22.04.2006



V rámci projektu "Vzdělávání zaměřené na

výchovu dětí v oblasti požární ochrany a ochrany obyvatelstva" se náš vedoucí mládeže Jakub Kozák zúčastnil ve dnech 12. – 14. května třídenního školení požárních aktivistů v <a href=

„http://www.uh­s.cz“>Ústřední hasičské škole v Jánských Koupelích. Absolventi obdrží po druhé části kurzu osvědčení dle akreditace MŠMT č.j. 31 614/2004–25–410

Úvodní

fází programu je „odborný výcvik“ pro příslušníky HZS a JSDH, kteří budou odborně vyškoleni pro práci „aktivistů“ absolutoriem vzdělávacího kurzu, po jehož absolvování jsou připraveni pro

práci na školách. Výcvik je realizován formou třídenního intensivního kursu a následně (po cca. 4 – 6 týdnech, kdy si účastníci ověří metodiku prací s konkrétním kolektivem dětí na škole) formou

dvoudenního metodického semináře, který poslouží pro výměnu nově získaných zkušeností apod.

Kromě základních teoretických vědomostí je při koncipování výcviku položen důraz na

rozvoj komunikačních schopností, ale i na využití interaktivních technik při práci s dětmi. Nemáme v úmyslu učit aktivisty pouze předávat informace! Chceme je současně naučit hovořit s dětmi o

věcech, které je zajímají a v průběhu těchto diskusí otevírat různá témata týkající se požární ochrany a ochrany obyvatelstva.

Dvojice aktivistů poté působí v třídních

kolektivech na škole a realizuje vzdělávací bloky dle dané metodiky a schématu výuky se stejnou skupinou dětí na základních a speciálních školách (příp. ve třídě víceletého gymnázia), což

umožòuje navázaní bližšího kontaktu a překonání komunikačních bariér. Podstatou preventivního programu je vzájemná důvěra a neustálá komunikace mezi přednášejícími aktivisty a dětmi. V průběhu

celého programu přednášející směřují k vytvoření kamarádské atmosféry, pomocí níž se pak děti stávají jeho aktivní součástí. Velký důraz je kladen na maximální využití didaktických pomůcek a

propagačních materiálů, jako drobných odměn pro děti. Tyto materiály budou součástí “balíčku”, který si každá dvojice z kurzu odnese. Zmíněné materiály, dětmi přinesené domů,

poslouží zároveò jako zdroj informací pro rodiče, kteří se tímto také nepřímo zapojí do výukového programu.