Tísòovým voláním se podle telekomunikačního zákona
rozumí bezplatná volba čísel, která jsou stanovena v číslovacím
plánu a uvedena v telefonních seznamech a která je nutno pro záchranu
životů, zdraví a majetku zpřístupnit.
Tísòovým voláním se podle telekomunikačního zákona rozumí bezplatná volba čísel, která jsou stanovena v číslovacím plánu a uvedena v telefonních seznamech a která je nutno pro záchranu životů,
zdraví a majetku zpřístupnit.
Telefon je nejběžnějším telekomunikačním zařízením, které se, mimo jiné, používá také k přivolání pomoci. Aby bylo garantováno, že pomoc bude
přivolána vždy, musí být:Pravidla v celé
oblasti telekomunikací vymezují:Pravidla přenosu
Teritoriální odbavování
Důležitým technickým aspektem zajištění tísòového
volání je teritoriální odbavování. Území čR je rozděleno do 14 krajů a dále je děleno do 76 okresů. Tomuto uspořádání odpovídá členění IZS zatím jen částečně. Hasičský záchranný sbor čR se
novému stavu plně přizpůsobil od 1. ledna 2001. V každém kraji je HZS kraje a na každém okrese je dislokován územní odbor HZS kraje. Policie čR má doposud 8 krajských správ a 76 okresních
ředitelství. Zdravotnická záchranná služba má 10 středisek územní záchranné služby, většina okresů má zřízeno okresní středisko zdravotnické záchranné služby. Na všech uvedených součástech
základních složek IZS jsou zřízena operační střediska, která
přijímají tísòová volání.
Dosavadní systém pevné telefonní sítě je členěn do uzlových telefonních obvodů, dříve
byl příjem tísòového volání řešen v každém obvodu samostatně. Zřízením okresních operačních středisek na většině území došlo k přenesení příjmu na tato operační střediska. V mobilních sítích je
situace jiná – je zapříčiněna rozdílným uspořádáním základních složek IZS. V současné době z mobilních sítí je:do Evropské unie je potřebné splnit řadu podmínek. Jednou z nich je
také zavedení jednotného evropského čísla tísòového volání 112.
Důvody zavedení
Rada Evropských společenství svým rozhodnutím č. 91/396/EHS ze dne 29. července 1991, rozhodla o zavedení jednotného evropského čísla tísòového volání především z důvodu usnadnění komunikace s
tísòovými službami v rámci Evropské unie, protože došlo k výraznému nárůstu soukromých i služebních cest v rámci Evropy. Každý stát používá svá vlastní tísòová čísla, která cizinec mnohdy nezná
a při zavolání má většinou jazykové problémy. Na uvedeném čísle musí být zabezpečeno, že zpráva o mimořádné události bude přijata a bude zabezpečena příslušná reakce. Způsob zabezpečení a
odbavení má být upraven tak, aby nejlépe odpovídal národní organizaci nouzových systémů. Pokud to bude vhodné, má být číslo tísòového volání 112 zavedeno souběžně s národními tísòovými čísly.
Zavedeno má být ve veřejných telefonních sítích, digitálních sítích integrovaných služeb a veřejných mobilních službách. V současnosti číslo tísòového volání 112 funguje nejen ve všech státech
EU, ale i v ostatních státech Evropy, protože je podmínkou pro
provozování technologií mobilních telefonů. Národní čísla zůstávají
zachována.
Jednotné evropské číslo tísòového
volání 112 je v čR zaváděno, funguje a bude fungovat souběžně s národními čísly tísòového volání. Národní čísla tísòového volání se tedy neruší a ani nikdo nepřipravuje jejich zrušení. Tísòové
číslo 112 bude uvedeno v telefonních seznamech a veřejných telefonních automatech vždy jako poslední s vysvětlením, ve kterých případech jej mají občané použít (je určeno pro cizince a pro
tísòové volání při rozsáhlých mimořádných událostech). K tomu je připravováno logo, které vychází z doporučení EU. Problematika zavedení jednotného evropského čísla tísòového volání 112 v čR je
upravena:Nový způsob řešení
Projekt telefonních center tísòového volání (dále jen TCTV) a technologie propojitelnosti operačních středisek je řešen
zcela novým a moderním způsobem, který je založen na moderní technologii „CALL CENTER“, která se vzájemně zálohují a důsledně archivují všechny hlasové i datové komunikace.
Technologie umožòuje identifikovat nejen telefonní číslo a adresu pevné telefonní stanice a jejího majitele, ale i polohu mobilního telefonu. Všechny tyto ukazatele jsou zobrazovány na
digitálních mapách a konfrontovány s ohlášenou mimořádnou
událostí.
Technologie TCTV umožní odbavit tísòový hovor a současně předat informace o mimořádné události všem
základním složkám IZS. Při specifických zdravotnických voláních na linku 112 vznikne několikavteřinová prodleva, nutná pro zjištění údajů pro přepojení na operační středisko ZZS (tato prodleva
vzniká ale i u národních čísel tísòového volání, pokud je voláno z mobilních telefonů a krajské operační a informační středisko informace nebo přímo hovor předává na okresní operační a
informační středisko). U specifických tísòových volání máme zájem na tom, aby volající použil příslušné národní číslo tísòového volání. Tísòové volání by tak končilo přímo na operačním středisku
příslušné základní složky IZS.
Aktuality e-mailem