Každý druh jednotky PO má pro účely
operačního řízení určitou hodnotu. Tato hodnota vypovídá
o schopnosti jednotky PO zahájit a provádět plnění úkolů v operačním
řízení na místě zásahu.
<a href=„#jednotky“ class=
V současné době
se ve všech evropských zemích neustále vyhodnocují finanční náklady
na
různé organizační složky státní správy a samosprávy, mezi než patří
i jednotky požární
ochrany. Každá
často
uváděným údajem je počet hasičů na 1000 obyvatel. Tento údaj ovšem
neříká nic o
účinnosti a skutečných nákladech na systém jednotek požární ochrany a
je zavádějící,
protože
nezohledòuje infrastrukturu, demografické charakteristiky a
zákonodárství dané
země. Odlišnost systémů jednotek požární ochrany je mimo ekonomických
možností dané země
dána
i nemateriálními faktory. Velkou roli zde hraje politika, tradice,
historické
zkušenosti a mentalita obyvatel. Neexistuje ani jednoznačná odpověï, na
jaké bázi
(profesionální nebo dobrovolné) systém jednotek požární ochrany
budovat. Ukazuje se, že
vzhledem k nákladům na vybavení, nutnému množství hasičů
zajišujících nepřetržitou
Náklady na vybavení jednotek požární ochrany v porovnání
s četností jeho využití, velkou
rychlostí zastarávání, složitosti výcviku hasičů a potřeby získávat
praktických zkušeností
z reálných zásahů, požadavků na fyzickou, zdravotní a psychickou
způsobilost, jsou okruhy
otázek, které je nutno neustále vyhodnocovat a řešit je v souladu
s nároky
Bylo by ovšem naprosto zcestné vhodně nevyužít a nekombinovat dobrovolné a
profesionální
jednotky požární ochrany. V případě české republiky jde ryze
o systémovou záležitost
vycházející z požadavku na výslednou účinnost systému s ohledem
na míru
Jednotkou požární ochrany (dále jen
„jednotka PO“) se rozumí organizovaný systém tvořený
odborně vyškolenými osobami (hasiči), požární technikou (automobily) a
věcnými prostředky
požární ochrany (výbava
Základním posláním jednotek PO je chránit životy a zdraví obyvatel a majetek před požáry a poskytovat
účinnou pomoc při mimořádných událostech, které ohrožují život a
zdraví
obyvatel, majetek nebo životní prostředí a které vyžadují provedení
záchranných, resp.
Jednotky PO působí buï v organizačním řízení nebo v operačním řízení. Organizačním řízením se rozumí činnost k
dosažení stálé organizační, technické a odborné způsobilosti
sil a prostředků požární ochrany k plnění úkolů jednotek PO. Tímto se
rozumí činnost
související s
Operačním řízením se rozumí činnost od přijetí zprávy o vzniku
požáru nebo jiné mimořádné
události až po návrat sil a prostředků na místo stálé dislokace.
do těchto
Hasiči jsou v jednotce PO rozděleni do čet, družstev, družstev
o zmenšeném početním
stavu, příp. skupin. četu tvoří 2 až 3 družstva, příp. skupiny.
Družstvo je tvořeno
velitelem a dalšími pěti hasiči (1+5). Družstvo o zmenšeném
početním stavu se sestává z
velitele a dalších tří hasičů (1+3). Skupinu tvoří velitel skupiny a
1 až 2 hasiči. Pokud
se jednotka sestává z hasičů dvou druhů jednotek PO nebo hasičů
nejméně jedné jednotky PO
a osob z dalších složek integrovaného záchranného systému nebo hasičů
nejméně
1.1 Druhy jednotek požární ochrany
Dle zřizovatele jednotky PO a vztahu osob, vykonávajících činnost v těchto jednotkách, ke zřizovateli jednotky PO se jednotky PO dělí na:
hasičů obce (SDH obce), které zřizuje obec, resp. město,
a činnost v těchto jednotkách vykonávají členové jednotek sborů
dobrovolných hasičů obce
na základě
hasičského záchranného sboru podniku (HZS podniku), zřizované
právnickými
osobami nebo podnikajícími fyzickými osobami, které provozují činnosti se
zvýšeným nebo s
vysokým požárním nebezpečím, a činnost v těchto jednotkách
vykonávají zaměstnanci
právnických osob nebo podnikajících fyzických osob jako své povolání
v pracovním poměru,
zvýšeným nebo s
vysokým požárním nebezpečím, a činnost v těchto jednotkách
vykonávají zaměstnanci
právnických osob nebo podnikajících fyzických osob na základě
Na každý druh jednotky PO jsou stanoveny odlišné nároky z hlediska jejich operační hodnoty, dané dobou
výjezdu od nahlášení mimořádné události a maximální dobou dojezdu
na
místo zásahu, a odlišné nároky na osoby, vykonávající činnost
v těchto jednotkách, z
hlediska
1.2 Operační hodnota jednotek požární ochrany
Každý druh jednotky PO má pro
účely operačního řízení určitou hodnotu. Tato hodnota
vypovídá o schopnosti jednotky PO zahájit a provádět plnění úkolů
v operačním řízení na
místě zásahu. Operační
Doba výjezdu jednotky PO je stanovena vyhláškouč. 247/2001, o organizaci a činnosti jednotek PO. Tato doba je maximálně
Územní působností jednotky PO se rozumí optimální vzdálenost pro dojezd určitého druhu jednotky k místu zásahu, která vymezuje území jejího
standardního působení, tzv. „hasební
obvod“. Vyjadřuje se buï v minutách nebo v kilometrech (při rychlosti
jízdy vozidla 45 -
60 km/h dle místních podmínek). Při
stanovení územní působnosti jednotek PO se vycházelo
ze statistické analýzy zásahů jednotek PO a v potaz se braly i zkušenosti
z ostatních
evropských států.
1.3 Kategorie jednotek požární ochrany
Pro účely plošného pokrytí území čR jednotkami PO (viz. organizace systému jednotek PO)se dle operační hodnoty (viz. tabulka č.1) dělí jednotky PO do šesti kategorií JPO I až JPO VI:
<table class=„normalni“ cellpadding=„0"cellspacing=“0" width=„96%“> JPO Isboru dobrovolných hasičů obce kategorie JPO II, která zabezpečuje
výjezd družstva o zmenšeném početním stavu a zřizuje se zpravidla ve
vybrané obci s
Tabulka č.1 – Operační hodnota jednotek PO dle kategorií
<table class="normalni
„cellpadding=“2" cellspacing=„1“ width= „98%“> Kategorie jednotky PO JPO I JPO II JPO III JPO IV JPO V JPO VI Doba výjezdu [min] 2 5 10 2 10 10 Územní působnost [min] 20 10 10 není není není Počet jednotek PO 1) 232 371 1169 116 4683 570 Druh jednotky PO HZS kraje SDH obce SDH obce HZS podniku SDH obce SDH podniku1) Stav jednotek PO k 1. 5. 2001
Jednotky PO kategorie JPO I až JPO III na výzvu územně příslušného operačního a
informačního střediska Hasičského záchranného sboru čR provádí
zásah i mimo katastrální
území obce v níž jsou dislokovány. Jednotky PO kategorie JPO IV až JPO VI
plní úkoly
jednotky v místně příslušném katastrálním území obce nebo areálu
podniku svého
zřizovatele, příp. na výzvu územně příslušného operačního a
informačního střediska
Hasičského záchranného sboru poskytují speciální techniku. Po dohodě
se zřizovatelem
mohou být jednotky kategorie JPO IV až JPO VI využívány k zásahům
i mimo svůj územní
Vzhledem k tomu, že nelze vyloučit vznik požáru či jiné
mimořádné události kdekoliv na
území české republiky (dále jen „čR“), je zapotřebí vytvořit
určitý systém jednotek
požární ochrany, který plošně v celé čR
zabezpečí účinnou pomoc do určitého časového
limitu s určitým množství sil a prostředků (hasičů, požární techniky
a dalších
prostředků požární ochrany).
Principem systému jednotek PO je, aby
osoby před požáry, resp.
jinými mimořádnými událostmi, nebyla v minimální úrovni limitována jen
možnostmi obce,
ve které bydlí nebo mají majetek,
Původně byl systém jednotek PO vybudován pro hašení požárů. S technickým rozvojem
společnosti ovšem vyvstala potřeba zasahovat nejen u požárů, ale
i u dalších událostí -
dopravních nehod, havárií s únikem nebezpečných látek a ropných látek,
živelních
Svým účelem je tedy systém jednotek PO vybudován jako represivní nástroj
proti vzniklým
požárům, živelním pohromám a jiným mimořádným událostem. Jednotky PO
mají za úkol
provést likvidaci požáru ovšem nemají za úkol učinit veškerá
opatření vedoucí k
likvidaci živelních pohrom a jiných mimořádných událostí, ale pouze
opatření nutná k
odstranění bezprostřední hrozby ohrožení života, zdraví,
Toto je nutné si uvědomit z toho důvodu, že se musí stanovit hranice
možností jednotek
PO z hlediska jejich vybavení, odborné přípravy a kompetencí při
provádění
Při tvorbě systému jednotek PO se vychází ze dvou základních hledisek:
Obě
hlediska se navzájem podmiòují. Pokud by organizace jednotek PO
nezohledòovala míru
rizik vzniku požárů a jiných mimořádných událostí v kontextu se
zásahovou činností
2.1 Organizace systému jednotek PO
Základní
princip organizace systému jednotek PO spočívá v tom, že každému
katastrálnímu
území obce je, dle stupně jeho nebezpečí, předurčeno odpovídající
zajištění jednotkami
Tabulka č.2 – Základní tabulka plošného pokrytí území čR jednotkami PO
<table class=
„normalni“ cellpadding=„2“ cellspacing=„1“ width=„98%“> Stupeònebezpečí území obce Počet jednotek PO a doba jejich dojezdu na místo zásahu I A 2 JPO do 7 min a další 1 JPO do 10 min B 1 JPO do 7 min a další 2 JPO do 10 min II A 2 JPO do 10 min a další 1 JPO do 15 min B 1 JPO do 10 min a další 2 JPO do 15 min III A 2 JPO do 15 min a další 1 JPO do 20 min B 1 JPO do 15 min a další 2 JPO do 20 min IV A 1 JPO do 20 min a další 1 JPO do 25 minLegenda:
1 JPO – jedna jednotka PO
2 JPO – dvě jednotky PO
min – minut.
Systém
jednotek PO vybudovaný dle tohoto principu garantuje základní úroveò
pomoci
poskytovanou jednotkami PO a je označován jako plošné pokrytí území
čR jednotkami
PO (dále jen „plošné pokrytí“). Plošné pokrytí vychází z §
65 odst. 6 a přílohy č.
1 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších
předpisů (úplné znění
č. 67/2001 Sb.); dále je upraveno §1 a přílohou č. 1 vyhlášky
Ministerstva vnitra č.
247/2001 Sb., o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany, §
5 nařízení vlády
Stupeò nebezpečí území obce se stanovuje na
základě ohodnocení míry rizika vzniku
mimořádné události v katastrálním území dané obce v závislosti na
počtu obyvatel trvale
žijících v tomto katastrálním území,
charakteru katastrálního území a počtu zásahů
jednotek PO za rok v daném katastrálním území. Tato základní kritéria
charakterizují
pravděpodobnost vzniku mimořádné
události v daném katastrálním území obce. Vyšší počet
obyvatel, historická zástavba, rekreační oblasti, průmyslové oblasti či
dopravní uzly
zvyšují pravděpodobnost
Stanovení doby dojezdu jednotek PO a minimálního množství sil a
prostředků jednotek PO
vychází ze statistické analýzy zásahové činnosti jednotek PO, jejich
operační
Stanovení maximální doby dojezdu jednotek PO vychází zejména z pravděpodobnosti záchrany lidského života a průměrné plochy požáru v závislosti na dobědojezdu jednotek PO a dále z ekonomické únosnosti negativních následků způsobených požárem, resp. jinou mimořádnou událostí.
Ze statistických údajů vyplývá, že na likvidaci průměrného požáru
postačuje 6 hasičů.
Hasiči ovšem nehasí pouze požár, ale provádí i další úkoly (průzkum,
záchranu či
evakuaci osob, poskytování neodkladné zdravotnické pomoci, rozebírání
konstrukcí,
zajišování hasičů pracujících v nebezpečném prostředí, apod.). Na
průměrný požár
je
tedy potřeba cca 10 hasičů. Pokud se vezme v úvahu fakt, že nejmenší
jednotku PO tvoří
4 hasiči (což v současnosti nelze vždy splnit), pak na průměrný
požár je
2.2 Předurčenost jednotek PO v plošném pokrytí
Praktickým naplněním plošného pokrytí je, že dislokace a velikost
jednotlivých druhů
jednotek PO je volena tak, aby katastrální území obcí v závislosti na
stupni nebezpečí
byly zabezpečeny požadovaným minimálním množstvím sil a prostředků
jednotek PO.
Jednotky PO jsou dle své operační hodnoty přiřazovány k jednotlivým
katastrálním územím
Na obrázku č. 2 je znázorněno zabezpečení pěti obcí s různým stupněm nebezpečí. Je patrné, že obec C jednotku PO nezřídila a základní úroveò pomoci zabezpečují
jednotky
PO s územní působností. S jednou z nich může obec uzavřít smlouvu
o sdružení prostředků
ve smyslu § 69a zákona o požární ochraně. Touto dohodou musí být
zabezpečen dojezd
společné jednotky PO tak, aby její zásah byl z časového hlediska
přijatelný pro
zabezpečení katastru obce v souladu se základními požadavky
Z právního hlediska je důležité, že předurčenost jednotek PO pro daný katastr obce je stanovena nařízenímkraje, které má charakter právního předpisu.
Aktuality e-mailem