Pokud budeme ve vozidle kouřit, vzpomeneme si, že
nedopalek dokáže zapálit potah nebo čalounění, ale pokud ho vyhodíme
z okénka, může nám zapálit trávu nebo obilí okolo silnice.
Nejčastější příčinou vzniku požáru u vozidel
bývá technická závada na elektroinstalaci
vozidla, netěsnost palivové soustavy, a to i u vozidel na alternativní
pohon LPG, a v
neposlední řadě je to nedbalost provozovatelů
vozidel, a při vlastní jízdě, údržbě nebo
opravách vozidla. K dalším příčinám můžeme zařadit požáry
způsobené dopravními nehodami, ale
také v poslední době dosti často úmyslným
zapálením.
Mezi nejtypičtější příčiny vzniku požáru u motorových vozidel patří
netěsnost palivové
soustavy. K požárům v tomto případě dochází především při
jízdě. Vypadnutí nátrubku nebo
benzinové hadičky je již téměř notoricky známé u vozidel řady Š 100,
110, 120 a Favorit. Toto
se může přihodit i u ostatních vozidel, pokud bude
zanedbána jejich údržba. Dalším problémem
bývají staré a zpuchřelé benzinové hadičky.
Již poměrně dlouhou dobu jsou do vozidel montovány alternativní
pohony na
LPG u těchto vozidel
po letech používání může dojít k únikům LPG do motorového prostoru,
tady je mnoho iniciačních
zdrojů vzniku požáru. Samozřejmě s postupem času se mění i naše
vozidla a jejich vybavení.
Dnešní vozy jsou mnohem bezpečnější, ale i u nich může dojít
k závadě. Mnoho prvků v nových
vozech je ovládáno elektronicky a právě poškozená
elektroinstalace je další možnou příčinou
vzniku požáru.
K požáru od elektrické instalace vozidla může dojít jak při jízdě, tak
i u odstaveného vozidla.
Základním problémem je poškození izolace elektrických vodičů a
následně jejich kontakt s
kovovými částmi vozidla. K tomuto dochází zejména v místech, kde
elektrické vodiče prostupují
jednotlivými částmi vozidla (z motorového prostoru od akumulátoru do
kabiny vozidla). K
poškození dochází, když vypadne nebo zpuchří pryžová krytka průchodky
nebo když nejsou vodiče
řádně upevněny a při jízdě se jejich izolace odírá. Požár může
způsobit i špatně upevněný
akumulátor nebo jeho závada. Rovněž dobíjení akumulátoru v garážích
může být příčinou vzniku
požáru.
„Blíží se zimní období a rána jsou chladná. Aby nám motor nenastydl
přikryjeme ho večer dekou,
ale ráno na deku zapomínáme a po kilometru
nám je pěkně horko, protože deka je již v plamenech.
Někdo se zase snaží ušetřit na nemrznoucí směsi do chladiče a při
větších mrazech nám voda
zamrzá, my jsme však odborníci a
poradíme si. Na pomoc si vezmeme noviny, které pod vozidlem zapálíme a říkáme si „snad ten led povolí“. Někteří si naopak vezmou benzinovou letlampu nebo plynový hořák. Všichni však
zapomínají, že ve vozidle máme hořlavé kapaliny a lehce hořlavé
látky a ke vzniku požáru je v tomto případě velmi blízko,“ uvádí
příklady nezodpovědnosti mjr. Bc. Pavel Nejtek,
vedoucí oddělení kontrolní činnosti HZS
Pardubického kraje. Mnoho požárů vzniká i při údržbě a opravách
vozidel. V řadě případů to
nekončí jen u vozidel, ale vyhořet mohou i garáže
a dílny. Pokud potřebujeme na vozidle svářet
nebo jen brousit, musíme si k tomu vozidlo nejprve připravit. To znamená
odstranit hořlavé
kapaliny a hořlavé materiály z dosahu
plamene, sálavého tepla nebo okují odletujících od
broušení. Při opravách bychom si měli uvědomit, že některé, zpočátku
dobré úpravy a vylepšení
našeho vozu, mohou rovněž vést k
požáru.
„Mezi zajímavé, ale méně časté příčiny požáru, můžeme zařadit
například nedbalost řidiče či
osádky vozidla při kouření. Odhozený nedopalek
cigarety, který zapadne mezi sedadla, je skvělým
iniciátorem. V letních měsících není dobré nechávat na palubní desce
plynový zapalovač, teplota
ve vozidle se vyšplhá k 60°C a jak
se plyn v zapalovači rozpíná, dojde k jeho roztržení a v
mnoha případech i ke vznícení,“ doplòuje Bc. Pavel Nejtek.
Jak požárům vozidel předcházet?
Požárům můžeme předcházet zejména řádnou a včasnou údržbou vozidla.
Mnoho věcí jsme schopni
zvládnout sami. Určitě jsme schopni průběžně zkontrolovat
těsnost palivové soustavy – podíváme
se, jestli jsou hadičky řádně připevněné a zda nejsou prasklé či
zpuchřelé. Vyplatí se
investovat pár korun do jejich výměny. Ani u
alternativního pohonu na LPG nesmíme zapomínat na
kontrolu těsnosti, ale také bychom měli nechat provést pravidelnou kontrolu
zařízení odbornou
firmou (naštěstí nás k tomuto donutí
Pokud se týká elektroinstalace vozidla i zde můžeme udělat kontrolu vodičů, zda nejsou poškozeny, zaměřit
bychom se měli i na průchody vodičů kovovými konstrukcemi vozidla.
Pozor
na chybějící nebo zpuchřelé krytky průchodů, ostré hrany mohou velice
rychle poškodit izolaci
a ke
zkratu a následnému požáru je jen krůček. Akumulátor vždy ve vozidle
řádně upevníme. To
platí i o jeho řádném připojení k elektrickému rozvodu vozidla.
Dobíjení akumulátoru
provádíme raději mimo vozidlo. Neměli bychom šetřit na správných
náplních do vozidla – na
zimní období raději dáme do chladiče nemrznoucí směs. Opravy a větší
údržbu raději přenecháme
na odbornících v autoservisech. Zásahy do vozidla, kterými si ho chceme
vylepšit, řádně
zkonzultujeme s odborníky nebo jim i tuto práci přenecháme.
Pokud budeme
ve vozidle kouřit, vzpomeneme si, že nedopalek dokáže zapálit potah
nebo
čalounění, ale pokud ho vyhodíme z okénka, může nám zapálit trávu
nebo obilí okolo silnice.
Proto
nedopalek raději uložíme do popelníku ve vozidle. Pokud používáme
plynový zapalovač
nebudeme ho ponechávat na palubní desce.
Co dělat, když i přes naši
opatrnost k požáru dojde?
„Zde Vám doporučíme, abyste své vozidlo vybavili hasicím přístrojem
nebo alespoò hasicím
sprejem, protože hasit požár
v jeho zárodku je nejlepší, nejsnadnější, nejrychlejší a
především nevznikne mnoho škod. Při hašení malého požáru můžeme
improvizovat, poslouží nám i
PET láhev s vodou, někdy k
udušení malého požáru postačí deka. V zimě si můžeme vypomoci
třeba i sněhem. U vznikajícího požáru od elektroinstalace někdy
pomůže i jednoduché odpojení
akumulátoru,“
uvádí Bc. Pavel Nejtek. Nejsme-li schopni požár sami uhasit, okamžitě
zavoláme
hasiče. Po jejich příjezdu je dobré je upozornit, že se jedná o vozidlo
s alternativním
pohonem
Aktuality e-mailem